Boleh Gelak Sampai Tertonggek Kalau Faham Maksud Nama Kuih-Muih Nie Betul-Betul! =D


Hai Uolls! Bertahan lagi ke tidak Puasanya tu Uolls Uolls sekalian alam? Alhamdulillah, Iolls disini tak tertinggal lagi ler puasernyer. sebab tu la, muka Iolls seceria & seglowing muka Felixia Yeap, gituh. Hiks! (Sambil menggelupur kibas-kibas bulu mata macam Che Ta). Bapak gedik nak mampus pulak aku di bulan Ramadhan yang mulia ni dok Uolls Uolls bagai, Kalau mak aku dengar aku dok uolls uolls bagai, mau kena hempuk muka kacak Brad Pitt aku ni hah dengan belanga belakang rumah kalau dia dengar. Muka Brad Pitt? Puihhh!! Kena Hempuk sekali lagi dengan belanga belakang rumah, sebab budget nak mampus muka mengalahkan Brad Pitt! Muehehehe


Perghhh!!! Lama naw aku tak berronggeng mak inang kak tipah payung kat sini, maunya lama naww aku tak berronggeng mak inang kak tipah payung kat sini, asyik sibuk je memanjang dok tengok Ketuk-Ketuk Ramadhooonnnnn. Tepat 12:30 tengah hari, aku je ah yang dok kongker TV dengan mak aku dok tengok benda alah Ketuk-Ketuk Ramadhooonnn tu. Yelah, tak ada cerita best, kat astropun asyik ulang-ulang je cerita, tu yang samdul sangat tu dok tengok benda alah Ketuk-Ketuk Ramadhooon tu. Apa lagi, Mau hangin satu badan la bapak aku, sebab aku dengan mak aku asyik dok bergelak tertonggek macam langsuiirrr je kat dalam rumah tu dok tengok benda alah Ketuk Ketuk Ramadhooonnnn. Tengok Ketuk-Ketuk Ramadhonnn pun boleh bergelak tertonggek macam langsuir? Kau gila ke hape SM? Tak pernah dibuek orang! Gilo! =D


Atas tu baru intro. Biasalah, kat sekolah Karangan always dapat A+, kalau cikgu kasi suruh buat karangan 350 patah perkataan je, apa kelas aku nak tulis 350 patah perkataan je? Harus lah aku sauk sampai 600 patah perkataan. Biar berbuih sikit mulut cikgu nak baca, hambeek cikgu! Nak sangat!(Apa kes ni nak emo-emo dengan cikgu?)  Tu yang bila dapat menulis mengalahkan reporter majalah DARA tew. Pang!!! kena penampor jepun! Muahahaha


SM : "Hoi! Asal ni tak pasal-pasal kena penampor Jepun pulak ni? Ini tidak adil, tidak adil bagiku..."

Sheila Rusly : "Sebab kau riak nak mampus di bulan Ramadhooonnn yang mulia ni! Membongakk jer koja! Anda jangan kemana-mana, bertemu lagi kita selepas ini dalam Ketuk-Ketukkkkk Rammmmadhoon. Alhamdulillah! "



Mak Aii?! Sheila Rusly pun tersangkut sekali. Apa kes ni? Nampak tak, pengaruh Ketuk-Ketuk Ramadhonn sangat kuat dalam diriku yang sesuci dan seputih tepung jagung cap rambutan kuning langsat! Menangis Meratap Meraung kalau Sheila Rusly terbukak blog ni hah. Apa-apapun I tetap sayang U ketat-ketat kak Sheila Rusly! Sebab umur U sama dengan umur mak I! Ehhh?! Muehehehe. Kalau merapu, sampai ke subuh pun tak habis! Jom! Aku nak cerita asal usul kuih-muih kat bawah ni hah mengikut PANDANGAN dan KEMERAPUAN aku! Lets go babeh! Muehehehe




1) Kuih nie tak hadelah chantek mana? Tapi memang budget anggun nak meninggal la perangai beliau. Kalau jantan-jantan dok fewit-fewit kat beliau, Comfirm-confirm, buat-buat melentik sampai tak ingat dosa pahala! Dah la berlobang kat tengah-tengah. Nak kata beliau chantek? Puihh!  tak hade shape langsung! Siapakah beliau? Beliau ialahhhhhhhhh......


Kuih Puteri Ayu!





2) Perghh! Kuih ni, kalau ada kuih-kuih lain dok cari fasal tak tentu hala dengan beliau. Confirm-confirm kena lembing sampai meninggal dunia dengan beliau. Bukan lembing pulang ke dayang ye, itu lain cerita boh! Muehehehe. Aweks beliau? Haruslah kuih puteri ayu yang budget cun nak mampuss tu! Beliau lah antara kuih-kuih jantan yang termacho di seantero bazar Ramadhoonn. So, siapakah Si kuih yang berani mati nak bunuh kuih-kuih lain ini? Beliau haruslahhhhhh........


Kuih Lompat Tikam!





3) Benda alah kuih ni always kena hempuk dengan peti ais kat muka sebelah kiri dengan abang gengster tak henggat dunia yakni kuih lompat tikam? Why?! Why?! Why?! Sebab kuih ni selalu cari penyakit dengan kuih-kuih lain. Datang dekat kuih ni cakap lain, pergi pulak dekat kuih lagi satu mengata kuih tu. Apa lagi, always la kena bedal sampai bisul kat ibu jari kaki sebab cakap tak serupa bikin dan bermuka-muka. Kalau pandai, siapakah beliau? Beliau adalahhhhhhh.....


Kuih Talam! 




4) Waktu sahur? Tak payah nak kejut-kejut kuih nie. Sharrrp! 4:30pagi? Bangun sendiri dengan cerdasnya untuk menyantap serta menyediakan juadah sahur! Mau nya tak pengsan pagi-pagi buta kalau korang bangun, tiba-tiba ada seketul kuih dok sibuk goreng ikan haruan buat masak lemak cili api pagi-pagi buta dok sediakan sahur kat korang. Mau berselerak tak cukup kaki lari, tapi takpe kuih ni baik, tak macam kuih talam tu, asyik nak bermuka muka saja. Siapakah beliau yang bangun sendiri sahur sampai tak payah orang lain nak kejut-kejut beliau sampai bangun? Beliau ialahhhhhhhhh......


Kuih Bangkit!




5) Perghhh! Dari jauh bau macam orang tak mandi berhari hari! Dah macam-macam member-member kuih yang lain dok tolong beliau. Tak jugak wanginya hah! Bau busuk makin menjadi-jadi adalah! Sampai kuih puteri ayu pun feed up dengan beliau. Mandi lulur nam belas kali pun bau tetap menyentap! Tapi, kalau time hari raya! Perghh!!! Tak henggat opah-opah kat kampung dok timbuk-timbuk beliau sampai kembang! Lama pulak tu nak bagi beliau kembang! Dah ah berbau, nak buat bukan main Hazabbedul lagi! Siapakah beliau yang berrrrrbau sangat ni?! Beliau ialahhhhh.....


Kuih Bau-lu!




6) Kuih nie diinspirasikan daripada sejenis binatang. Bila berjalan? Makk Aii!! Lembab nak mampus! Macam nak hempuk je beliau kat atas tanah laju-laju. Ada satu hari tu, kuih-kuih lain boikot beliau secara berjemaah tak ajak beliau pergi Bazar Ramadhon sama-sama sebab beliau ni lembab nak meninggal sangat bila jalan. Dah ah kuih bangkit suruh beliau beli air tebu gajah pun beliau tak nak. Apa lagi menyirap air sirap Kordial ah kuih-kuih lain dengan beliau! Sudah lah lembab, malas tahap Hazabbedah lagi tu! Siapakah kuih yang membuatkan kuih-kuih lain menyirap tak henggat dunia dengan beliau tu? Beliau adalahhhhhh....







7) Kuih ni always dicemburui oleh kuih puteri ayu! Sexy sangat uolls katanye! Ada satu ketika dulu, sampai terjadinya perang tarik-tarik rambut antara kuih ni dengan kuih puteri ayu sebab berebut kuih lompat tikam! Kau rasa? Muehehehe. Yang tak bleh blah batu belah batu bertangkup tu, Kuih-kuih jantan yang lain asyik mengendap beliau je kalau beliau nak bersiram kat tepi telaga pagi-pagi buta. Motif sangat beliau nak bersiram kat tepi telaga pagi-pagi buta, mengada-ngada tau kuih ni nak bersiram pagi-pagi buta bagai. Kalau beliau dah start mandi tu.  Perghh!!! Haruslah tunggu sampai 2 jam kalau turn orang lain nak  mandi. Bapak lama nak pengsan kalau beliau mandi. Tapi takpe, sebab beliau cun dan seksi, dimaafkan! Muehehehe. Siapakah beliau? Beliau adalahhhhh.....


Kuih Puteri Mandi!




8) Terawih? Kuih ni tak pernah tinggal terawaih hokeh! Setiap hari di bulan Ramadhon Terawih always 21 rakaat ! Memang solute gila babai la kat kuih ni. Dah ah kacak, alim pulak tu. Walaupun kuih ni sentiasa dihasut oleh kuih talam supaya bermain meriam buluh malam-malam dengan beliau. Tapi kuih ini sangat kuat imannya! Beliau lebih memilih untuk menunaikan solat terawih daripada membuang masa berhazabedul bermain meriam buluh dengan kuih talam yang bermuka-muka tu! Alim tak beliau? Untung laa kuih puteri mandi dapat beliau! Eh?! Muahahaha. So, siapakah beliau yang alim dan muka sesuci Imam Muda musim Ke tiga itu? Beliau ialahhhhh.....



Kuih Ketayap!




9) Kuih ni dengan kuih baulu lebih kurang je bau dia. Busuk! Busuk-busuk beliau pun, beliau tak adalah busuk hati macam kuih talam tu. Asyik nak laga-lagakan orang saja kerjanya! Status beliau? Beliau pernah tergoda dengan kejelitaan kuih puteri ayu, sebab kuih puteri ayu pernah hantar juadah Char Kuey Teaw kepada beliau untuk berbuka puasa. Tapi sayang! Kena reject serta kena penyodok penyapu free je dengan kuih puteri ayu sebab melafazkan cinta sambil main piano kat warung Makcik Peah Labu Sayung sambil menjatuhkan air muka kuih puteri ayu di khalayak orang kampung! Tapi beliau tak tahu, dalam diam ada kuih lain yang meminati beliau! Kuih tersebut ialah kuih siput betina! Pun bolehhhh! Muehehehe. Apa nama kuih yang busuk setaraf dengan kuih baulu ni? Beliau ialahhhhhh....


Kuih Taik Itik!




10) Beliau tidak memakai susuk, apatah lagi memakai Safi Rania Gold Perfect Ten! Tapi muka beliau tersangat lah shinning dan glowwing nak mampus! Sekali tengok? Perghhh! Kalah Anzalna Nazir! Neelofa? Memang carta terbawah ah. Antara ramai-ramai kuih wanita yang lain, beliau lah kuih yang paling berseri-seri antara ramai-ramai tu. Apa lagi, bercerai berai lah kuih lompat tikam dengan kuih puteri ayu sebab nak kahwin dengan kuih yang satu ni. Tapi kuih puteri ayu tak sanggup berjanda sampai ke tua. Beliau sanggup bermadu dengan kuih yang satu ni. Apakan daya, kuih yang satu ni kan antara yang tercun nak meninggal di kalangan kuih-kuih yang lain! Yang bestnya pasal kuih ni, beliau telah mengeluarkan satu produk kecantikkan komestik yang terlebih lajak laris dipasaran iaitu "Ratu Odah Jamu Mak Aku, Mak Kau Tak Ada"! Kalau nak muka berseri-seri macam beliau, boleh ah beli produk beliau secara bermarathon iaitu produk "Ratu Odah Jamu Mak Aku, Mak Kau Tak Ada" tu! So, siapakah di sebalik kejelitaan dan keanggunan kuih ini? Beliau semestinyaaaaaaaa......


Kuih Seri Muka!




Mak aii! Kebas jari kaki dok menaip entry kali ni. Amacam? Gila meraban nak mampus tak entry dok cerita pasal benda alah kuih-kuih kat atas tu hah? Tapi serius, segala cerita di atas tu hanya lah suka-suka saja. Tak ada kena mengena langsung dengan yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia. Yang tengah koma kat Hospital pun memang tak de sangkut paut langsung! =D


Lagi satu, lama tak buat entry meraban macam ni. Tu yang tergedik-gedik tak henggat dok Uolls Uolls serta berfantasi mengalahkan sinetron Indonesia "Dunia Khayalan Dunia Impian" kat TV3 tu. Yang penting! Entry harus lah panjang mengalahkan kertas kajang nak buat pembentangan budget negara untuk tahun 2015 nanti! Muehehehe


Special puasa punya! Kalau nak baca Entry hantu yang femes amous kat Malaysia versi kartun korang boleh Tekan Sini! Hiyakkk!!! Kalau nak baca entry kartun macamana Impian aku berpuasa masa zaman hingussssan dulu-dulu, korang boleh karate kat Sini pulak! =D


Sebelum Iolss nak memblahkan diri, sudi-sudikan tatap cuping telinga gebus Uolls tu dengar serangkap pantun daripada Iolls! *Gedik nak mampus lagi sekali ! Muehehehe


Buka Puasa Melantak Lepat Liat Sampai Sengkak Tak Henggat
Waktu Sahur Liat Nak Mampus Bila Nak Bangun Pagi 
Bulan Mulia Ni Tak Payahlah Nak Mengumpat Sangat
Yang Penting Ikhlaskan Diri Sucikan Nurani!





BYE!



Nak Berkenal-Kenalan lebih rapat lagi dengan Santan Manis? Hentak dengan gusi kiri Kat Sini! =D
Jom mengomen-ngomen Kat Bawah Nie :)

60 comments:

Anonymous said...

haha. kelakar la awak santan. tapi kalau dekat negeri ganu, kuih taik itik ialah kuih cream puff. huihui

Santan Manis said...

Thanks Anonymous sudi singgah blog SM :) Btw tq spprt my blog ;) Ouhhh... kalau kat ganu panggil Cream puff ye :D

Harith Iskandar said...

a ah mmg ada iras-iras felixia lah plus kuih talam sikit-sikit hahaha

Santan Manis said...

Harith Iskandar: Okey faham faham... hahahahah . tq sudi singgah blog ")

Cik Lilys said...

Terbongkang aku gelak SM! Kau memang gila SM! wkwkwkwk

Santan Manis said...

tq CIk Lilys. jgn gila betul betul sudehhhh! Muehehehe :D

Hanim Hashim said...

Aihhh silap masuk sini, patutnya pas berbuka nanti baru boleh singgah ni hahaha. Telioq baq ang!! :D

Normi Nieza said...

huyoo brad pitt..celop...haha..selamat berpuasa SM..:)

Santan Manis said...

Hanim Hasyim: hahaha.. tunggu waktu berbukak nt hanim. mueheheh :D

Santan Manis said...

Normi Niza: Selamat berpuasa juga cik nor :D

* OZIE MAHSA said...

tq..kerana menjemput akak ke mari.... syok jamu mata kat sini..hihii... salam ramadhan ya

Santan Manis said...

OZIE MAHSA: Salam ramadhan jugak kak :D

Jari Manis said...

Assalam Santan Pekat..ehhh salah...Santan Manis...Hamooii sbelum komen panjang nak ucap salam perkenalan dulu sebelum masuk 'rumah' orang...oohh..sini SM yek..yg ni pulak akak JM..

Wowww ketuk2 Ramadhoooon uuuuuu!!..curlast tau..kiranya udah tentu pandai buat semua kuih muih tu tu..akak JM pandai mkn jeww..Kuit tahi iktik yg paling kelakar..nasib baik tak ada kuih tahi ayam :-)

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Pandai ko mengarang ayat kuih2 tu ye Santan Manis.. buat mengundang tawa dibibir akak yg kering ni ahaha :D

ikhwan yusuff said...

hihihihihi...Santan manis 2x..Btw semua kuih tu buat dengan santan kan..hahahahahaha...:DD

salam kenal!

Santan Manis said...

Jari Manis: udah udah letew akak JM nyer hah.. Hahahaha.. btw salam knal jgk kak :D

Santan Manis said...

Cahaya Hidupku: Kak yati, bibir kering gunalah lipgloss! kehkehkeh.. tq sudi jgk sini kak :D

Santan Manis said...

Ikhwan Yusuf: Ya tepat skli tu ikhwan! mueheheh

Anonymous said...

Santan Manis buat aku terkentut la petang petang ni woi! hahah :D

Santan Manis said...

Anonymous: Kentut takpa x batal puasa! kehkehkeh :D

Elly Mirsada said...

hee..xkira nm kuih,jnji sedap ak telan..

Hans said...

hahaha
macam2

Mar Mansor said...

mengarut tul la SM ni..tp berjaya buat saya gelak sorang2 di petang hari

Faizal Mohamad Twon Tawi said...

wah...sedapnya

paridah said...

santan manis, lemak manis, entry panjang, rajin menulis n menarik...

acik idah said...

huduh bunyi nama makanan taik itik kan... huhuhu :D

Santan Manis said...

Elly: Bismillah ulu Elly seblum telan.. Mueehheheeh :D

Santan Manis said...

Hans: macam2 ada . :D

Santan Manis said...

Mar Mansor: mmg merapu dan mngrutpun kak. :D

Santan Manis said...

Faizal mOHAmad: Sodap ditolan :D

Santan Manis said...

Paridah: Tq Praridah :)

Santan Manis said...

Acik : memang huduh la nama taik itik tu acik . kehkehkeh

Anonymous said...

Tak tahan! hahaha

Azlan Strider said...

kuih ketayap tu memang menjadi feveret aku sepanjang masa..hahahaha

p/s: follow sini #1224

Regards,
-Strider-

Azlan Strider said...

kuih ketayap tu memang menjadi feveret aku sepanjang masa..hahahaha

p/s: follow sini #1224

Regards,
-Strider-

Santan Manis said...

Azlan Strider: Hahahah.. thanks bro sudi follow sini,..

Qaseh Vee said...

done follow sini (1225)... wpun hodoh nama , rasanya maintain sodap tuh .

plain83 said...

eh SM, kuih "sarang semut" mane? sedap woo kuih tu, hehee ;3

Santan Manis said...

Qaseh Vee: Jgn tgk dari segi rupa. :D

Santan Manis said...

Plain83: Sarang semut tak menyempat nak buat Plain! Muehehehe :D

Anonymous said...

Kuih Puteri Ayu sangat best!!!! Lma SM x update.. rinduu laa entryyy. hehee

Syty Saraih said...

Part Kuih seri muka memang x leh blah santan weii! hahaha XD

Santan Manis said...

Syty : hahaha.. thanks ya sudi singgah :)

sYiRa LoKMaN said...

sedapnyaa semua tuu..yummy ^_^

Santan Manis said...

Syira Lokman: thanks sudi singgah sini Syira :)

Anonymous said...

Kuih telinga keling tak ada ke? hehehe

yana yani said...

hehe..letih dok gelak
boleh tahan juga kamu ni ye
gambar dekat atas tu sendiri punya ke?

anyway akak membalas kunjungan dari cerita Part III: Pneumonia Again

aTieYusof Family said...

Hahaha..tergelak2 baca.. macam2 nama kuih..:)

white lily said...

kuih talam ngan kuih seri muka... my faberet! hehe

Santan Manis said...

Yana Yani: tq kak sudi singgah sini :D gambar tu google kak .. :)

Santan Manis said...

Atie Yusof: Macam macam adooo kak. hahahah :D

Santan Manis said...

White Lily: Sodap dimakan dan ditolan tu Lily. :D

Anonymous said...

Kuih taik itik my peberet!

Khalid Kyle said...

Sedapnye nampak kuih muih tu.. Nice entry, Jom Terjah : Buffet Ramadhan Casa Ombak :)

Santan Manis said...

Khalid Kyle: sedap sampai menjilat jari le khalid oii.. muehehehe :D tq sudi singgah sini

Linda Ishak said...

Tiba-tiba lak terasa lapar ni...

Santan Manis said...

Linda Ishak: Baru pukul 3.30 Linda... jangan mengalah.. hahahah.. thanks sudi singgah blog SM :D

Azhafizah Md Nor said...

macam macam nama menu yang pelik tapi yang pastinya rasa sedap!

ros_reeza said...

Selamat berpuasa dari Ros.. Ros follow sini..
kuih seri muka memang sedap!

Anonymous said...

Lawak2!!ahaha