Bebudak Baik =)

Loghat/Dialek Bahasa Kedah, Jom belajar cakap Kedah Dengan Senang, Mudah & Berkesan!! =D


As-Salammm & Salam Santan Manis suma!!!heheheh(merapu!)..ok entry kali nie aku nak ajar korang suma untuk lebih mendalamm lagi tuk kenal bahasa kedah! alaa yg kat utara sana nuu..sapa x tau kedah tang mana(balik selak balik buku Geo yg form 1 punya) hhahaahah. ok .dulu masa dekat bloog lama aku . Aku ada gak wat entry pasal ni...so, aku rasa aku patut buat lagi sebab nak bagi korang suma berbelit-balat lidah nak sebut ..hahahah(start daahh nk merapu-meraban diaaa!adoi!) hehehheh....


Ok laaa... kat bawah nie ada laa beberapa panduan tentang Mari Belajar Bahasa Kedah! :)






Starting di mulakan dgn gambar dulu... ^_^


ok ...perasan dak...selalunya kan...org kedah ni ckp dia slalu nya ujung dua sebut 'a' laaa... pas tu kalu cam ujung dia ada huruf 'r' selalunya di pronouns kan sbg 'q'.pas tu lagi satu slalunya cam rumah disebut 'ghumah'...haaaa...tegeliat lidah2 nak sebut! padan muka hampa! hahah...(tetiba jahat)...hahaha =D



Antara perkataan yang biasa digunakan adalah:-

air = ayaq
dahaga air = lapaq ayaq
beritahu/bagi tau = habaq
basikal = beskat/gheghek(gerek)
cuai/clumsy = cemerkap (cemeghekap)
tidur = tidoq
tidoq tak jeghap = tidor tak puas
saya = Chek
awak = hangpa
kamu = hang
mereka = depa/lepa ('e' adalah pronouns dlm ekor)
yang = hat
tension = sakit pala
kicap=toyu
pondan=darai
air kumbah= ayaq acaq
pukul=tibai
lagu ni = 'macam ni'
segan = malas
gila/tak betui = loqlaq
eksyen/megah = ciwi
kelam kabut = kalut
conteng = contiang
sawah = bendang
jalan tat = jalan tar
kekwat = kerek = sombong...berlagak
Gemuk = Topui
pergi=pi=gi
pasai pa=gena
manja=merap
Runsing = lemas perut = 'lemaih peghut'
Petik = kutil = 'kutey' (specially for flower)
Jolok = 'tojoh' (specially for fruit)
Panjat = 'ghagaih' (specially to climb the tree)
Masjid = 'semejid'
 Balik = 'kelik'
 Hulur = 'sua'
Mintak/Bagi = 'bak'
Gelap Pekat = 'gelap gon'
ceruk=lachuk
bosan=cemuih
menyebai = merajuk
nalanya jauh = jauh sangat...
tertomoih = jatuh tersembam
tat sat = sebentar tadi
Serlum = pakai ?.eg: serlum kasut, serlum" stoking, serlum" baju
dan = sempat
tak dan dan = tak sempat sempat
nyok = nyiur = kelapa
hawin = lempaq/lempar
tauk = buang
sigung = menyiku
handuh = ghimbuk = pukul (dgn benda mcm kayu)
ketumbil = ketumbit
tukul=merton
rojak (bahasa selatan)=pasembur
rojak buah (selatan)=rojak
pencuri = kawaq
hawin = punggai = lempaq = baling (benda)
melengung = termenung
air paip=epek (cemana ntah sebutnya)
beghetuh = maksudnya berlaga atau berlanggaq
seneghih = calaq
menyoronot = sembunyi
benyai ? lembik?eg kalo nak rebuih kacang bendi tu jgn lama
sangat...satgi
benyai"
seluloi = selalu
ngenjot = menari
kebuloq = mentekadarah...(betoi ke dak ntah la..rasa-rasa betoi)
tibai = besit = pukui..
pukui = pukul (masa) = jam
lecah = lopak
selut/keleboq = lumpoq / lumpur
segheyat = berenti (hujan)
cedoq ayaq = ceboq ayaq = cebok air
kelippoq2 (mata) = pejam celik-pejam celik
hawin = punggai = lempaq = baling (benda)
simboq = tempias (hujan)
tubik = terbit = keluar
sua = hulur
menyorok = sarapan
eg: Hang dah menyorok dak laghie nie? makna : awak dah sarapan pagi ke belum??(silap2, kalo x paham pergi menyorok bawah katil...punahhhh!hahah


Jadi....tu lah serba sikit bahasa Kedah yg cek boleh ajaq hampaa suma...kalau cakap tuu kena tekan sikit vokal hampaa tuu..hahaha...walaupun dari segi percakapan oqang Kedah kasaq..tp kami peqamah & baik ( waah..puji dri sndrii...hadooii...mmg muka x tau malu! ^_^ )... Kalau hampa semua pi jalan2 kt Kedah jgn lupa singgah qumah Cek tauu, lagi 1 cek boleh jd pemandu pelancong hampaa ceeewaahh(kena bayar rrrr)!! hahahah.... Nie saja suka2 jaaa....K, lah SEMOGA HAMPA SEMUA LANCAQ CAKAP KEDAH NOOHH!!! =D

BYE. 


Jom mengomen-ngomen Kat Bawah Nie :)

5 comments:

Nuraini An-Nisa' said...

Serius nak habaq, chek orang kedah...
huhu...!!!

Santan Manis said...

aada geng laa...hahah ..kedah tang mna?? :D

Anonymous said...

Nice share :D lama cari ni :)

Calvin^^ said...

chek suka ni.. haha

Farawaheeda Abu Bakar. said...

Pernah dengar dak "masam pekik"